All-Terrain abroncsteszt: ellentmondásos teljesítmény közúton és terepen

2025.07.04

A Touring Club Suisse (Svájci autóklub) nyolc közepes terepre való (vagyis All-Terrain) gumiabroncsot tesztelt különböző körülmények között, mint az aszfaltos utak és a terepen való használat. Az eredmények vegyesek: egyes modellek jól teljesítettek a nem aszfaltozott utakon, de küzdöttek a nedves aszfalton. Különösen a BF Goodrich Trail Terrain T/A-t minősítették "nem ajánlottnak" a nedves utakon nyújtott gyenge teljesítménye és hosszú féktávolsága miatt. Összességében a tanulmány rávilágít az All-Terrain gumik off-road képességei és az aszfaltos utakon mutatott korlátai közötti kompromisszumokra.

Az eredmények ellentmondásosak: míg az All-Terrain gumik jól teljesítenek a kiépített utaktól távol, addig az aszfaltos, különösen a nedves útviszonyok között nyújtott teljesítményük aggasztó - egy modellt egyenesen "nem ajánlottnak" minősítettek. 

A gyártók szerint az All-Terrain gumik tervezése a változatos felületekre, mint a sár, kavics vagy hó, miközben elfogadható vezetési jellemzőket nyújtanak az aszfalton, egyfajta kompromisszum a tisztán terepjáró és a hagyományos aszfaltgumiabroncsok között. Ez a gumiabroncs-típus olyan többfunkciós járművekhez - SUV-okhoz, mikrobuszokhoz, lakóbuszokhoz, pickupokhoz - készült, amelyek alkalmanként elhagyják az aszfaltozott utakat, de többnyire közúti használatra szolgálnak. A TCS tesztjének eredményei vegyesek az All-Terrain gumikkal kapcsolatban. Minden tesztelt modell jó tapadást nyújtott földúton és sáros terepen, de teljesítményük a száraz és különösen a nedves aszfalton korlátozott maradt: négy modellt "ajánlott" minősítéssel, hármat "fenntartással ajánlott" besorolással, egyet pedig "nem ajánlott" kategóriába soroltak. Egyik tesztelt modell sem tudta felülmúlni a párhuzamosan értékelt referencia négyévszakos gumiabroncs teljesítményét. 


🚧 Nem aszfaltozott utak (kavics, sár)

A gumiabroncsok teljesítménye itt kevésbé tért el egymásétól. A Matador MP72 Izzarda A/T2 bizonyult a legjobbnak, szorosan mögötte a Pirelli Scorpion A/T+. Érdekesség, hogy a tesztben használt viszonyítási alap négyévszakos gumi a harmadik helyen végzett, holtversenyben a Yokohama Geolandar A/T G015 és a BF Goodrich Trail Terrain T/A modellekkel. Fontos tudni, hogy az összkerékhajtás vagy a differenciálzár megléte jelentősen fokozza a jármű teljesítményét ilyen terepen.

🌧 Nedves aszfalt

Itt már látványosabbak voltak a különbségek. Az All-Terrain gumik fékezéskor gyengébben szerepeltek:

  • Egyik sem érte el a négyévszakos referencia-gumi szintjét.

  • A BF Goodrich Trail Terrain T/A különösen gyengén teljesített: vészfékezésnél 15 méterrel hosszabb féktávolságot produkált. Mire a másik jármű már megállt, ez még 45 km/h sebességgel haladt - e teljesítmény miatt "nem ajánlott" minősítést kapott.

  • Emellett több modellen túlkormányzást és egyensúlyvesztést tapasztaltak (pl. a Pirelli esetében).

  • Általánosságban minden All-Terrain gumi több üzemanyagot fogyaszt és hangosabb, mivel masszívabb felépítésűek.

❄️ Havas útviszonyok

A hóban más volt a helyzet:

  • A Yokohama Geolandar A/T G015 volt az egyetlen, ami "jó" minősítést kapott, megegyező pontszámmal az alap négyévszakos gumival.

  • A Falken, General Tire, Matador, Toyo és BF Goodrich gumik "kielégítő" értékelést kaptak.

  • A Pirelli és Bridgestone viszont csak "elégséges" osztályzatot értek el.


A teszt linkje: https://www.tcs.ch/de/testberichte-ratgeber/tests/reifentests/all-terrain-reifen.php 

Készítsd el weboldaladat ingyen!